Siła przekonań w sporcie

29 Maj 2020

SIŁA PRZEKONAŃ W SPORCIE

 

„Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą.” – Josef Goebbels

Przekonania mogą  uwalniać, ale  również ograniczać.

Przekonanie to „sąd, zdanie oparte na przeświadczeniu o prawdziwości, słuszności czegoś”, np. „Zawsze zajmuje czwarte miejsce - poza podium” „Strzelając karnego w prawy górny róg zawsze pudłuję.” „Mam mocny forhend” „Potrafię dać z siebie wszystko dopiero na końcu biegu” itd. Przekonania odgrywają ważną rolę w naszym życiu. Są naszymi głównymi zasadami, wewnętrzną mapą, której używamy, aby nadać sens światu. Dają nam poczucie bezpieczeństwa, porządku oraz przewidywalności. Przede wszystkim są potrzebne i wszyscy je mamy. Na ich podstawie wierzymy, co jest dla nas osiągalne, a co nie, co jest trudne, a co łatwe. Gdy w nie uwierzymy, zaczynamy się zachowywać tak, jakby to była prawda. W ten sposób nasze przekonania wpływają na nasze zachowania, działania, decyzje, wybory.

W rezultacie nasze przekonania mogą być uwalniające, wzmacniające lub ograniczające zależnie od rodzaju przekonania, które w sobie podtrzymujemy.  Z jaką siłą to działa potwierdza myśl Henry Forda: "Bez względu na to czy wierzysz, że możesz zrobić daną rzecz lub nie, w obu przypadkach masz rację.”

Każda myśl sportowca ma wpływ na jego emocje i fizjologię. „Nie jestem dość dobry” – jeśli tak myślisz zaraz znajdziesz dowody potwierdzające to przekonanie. Nieodpowiednie nastawienie, słowa, obrazy, „bycie” w przeszłości i przyszłości mogą znacząco zmienić bieg wydarzeń.

Doskonałym przykładem na to, jaką siłę posiadają przekonania w sporcie jest historia Rogera Bannister’a:

“Przed 6 maja 1854 roku, powszechnie przyjmowano, że  człowiek nie  jest w stanie przebiec dystansu mili w czasie poniżej 4 min. Na dziewięć lat przed tym historycznym wydarzeniem, w którym Roger Bannister przekroczył wydający się do nie pobicia pułap 4 minut, żaden inny biegacz nie był tak blisko tego rekordu. Bannister był przekonany, że to jest możliwe. Drobiazgowo badał mechaniczne aspekty biegania oraz opracował naukowe metody szkoleniowe, które mogłyby mu pomóc. 
W przeciągu następnych dziewięciu  lat,  prawie sto osób pokonało wynik wydający się wcześniej  nie do pobicia, ponieważ wierzyli, że to jest możliwe. ”

Gdy jako zawodnik uświadomisz sobie istnienie Twoich przekonań i ich wpływu na Twoje życie i sportowe wyniki, sprawdź:

  • czy pomagają Ci realizować Twoje sportowe cele?
  • czy dzięki nim możesz przekraczać granice swoich możliwości?
  • czy w jakiś sposób Cię ograniczają?

Na sportowe wyniki wpływają również fundamentalne przekonania, czyli między innymi to:

  • co myślisz o sobie?
  • co myślisz o swoich możliwościach?
  • jak postrzegasz swoją przeszłość?
  • jak widzisz swoją przyszłość?
  • jak postrzegasz swój związek, rodzinę itd.?
  • co myślisz o swojej pracy?
  • co myślisz o ludziach, którzy są obok Ciebie, których spotykasz na swojej drodze?
  • co myślisz o przeszkodach, niepowodzeniach, trudnych wyzwaniach?

Używaj takich słów, które zaprowadzą Cię do zwycięstwa. Odpowiednie przekonania są kluczem do sukcesu!